C/ escoles s/n de LLERS , b7009989@xtec.cat tel: 972528965

divendres, 18 de novembre de 2016

Sentiment i emocions. Posar paraules en allò que sents.

" Només quan l'infant coneix i posa nom a l'emoció està en disposició de controlar-la"

Begoña Ibarrola.

En el dia a dia a llar d'infants ens trobem amb diferents situacions on els infants expressen les seves emocions. Per alguna raó aquell fet, gest, mirada, acció, ... no ha agradat i reaccionen. En aquests primers anys solen plorar, cridar, .. treient així aquella pressió del pit que no saben molt bé què és però que necessita consol. 




Algunes vegades podem saber la causa del què li passa a l'infant. Hem observat una baralla, una caiguda, s'ha fet mal, té gana, son... però altres vegades no. No hem pogut veure què ha passat o no tenim els elements necessaris per entendre el motiu. 


I fins i tot moltes vegades entenem el motiu però els infants no el poden entendre. Com en aquesta situació on l' anar i venir amb les pilotes provocava diverses situacions on reien i corrien tots dos darrera la pilota o ploraven i es treien la pilota. 


En aquests moments, com a mestres observem i acompanyem la riquesa de les relacions. Posem paraules a les seves mirades tristes i a les seves mirades alegres. I observem com evolucionen les accions, i acollim les emocions amb un.. "que potser t'has enfadat? " "que no t'ha agradat?"...  tot intentant acompanyar els infants però sense intervenir al seu joc de descoberta i relació, que de forma espontània ha sorgit i va evolucionant i enriquint-se. 

A vegades podem preveure que aquell joc no "acabarà" gaire bé i són moments on pots posar paraules que previnguin. També veiem situacions on els infants agafen objectes de les mans dels altres.



Però a vegades la nostra intervenció no és tant clara. I sorgeixen els dubtes. 


 Cal intervenir, com ho veuen els infants, quines emocions afloren, cap on van les seves mirades, em necessiten, em miren, ??


I si esperem uns segons observem una situació de treure i agafar on tots dos infants es mostres còmodes intercanviant l'objecte. 



Si la nostra intervenció és precipitada o amb paraules equivocades podem malmetre moments de connexió entre infants que fan créixer el grup i gaudir-lo. 




Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada