C/ escoles s/n de LLERS , b7009989@xtec.cat tel: 972528965

dimarts, 6 d’octubre de 2015

Experimentem amb CAPSES de Blat de MORO

En el racó d'experimentació els infants de l'escola hi poden trobar diferents elements de la natura. Des de l'inici de curs hem disposat materials com tronquets, ametlles tancades, fustetes tallades, carbasses... i un cistell amb capses de blat de moro. A més a l'armari hi trobàvem tot de pots, culleres, forquilles, cullerots, capses, saquets, pinces, lupes...
Els infants anaven entrant a l'espai i observaven els diferents utensilis i anaven interaccionant amb els materials i elements naturals. Però a les capses de blat de moro no s'hi apropaven. Així que en petits grups els vam convidar a entrar a la sala groga on trobaven el cistell ple de capses !! situat a plena vista i replet !!.

Tots els grups s'hi apropoven intrigats però de bones a primeres no solien tocar les capses de blat de moro. Si algun infant més atrevit iniciava la manipulació després tots s'hi afegien. 



 Sinó, la mestra els tocava una miqueta. Semblava que allò que els feia més respecte eren els pels que sortien per sobre les capses!!!
 Alguns van dir que eren platans, altres que eren cucs!! altres flors... tenien moltes suggerències per nombrar el material.

Un cop el tenien entre mans .... el vàrem observar, manipular..., veient que les capses es podien pelar.



Sorpresa!!!!!! què hi ha dins? "una pinya", "un cuc?",
 "els pèls es treuen" "la mama també té pèls", "i el papa"; era la part del capsot que més impressió feia i més retisències a tocar-ho donava. Però si eren com els pèls del papa i la mama com dèia una companya ... ja es veia com alguna cosa més familiar.

 "això", "Mireia això" i assenyalant els pèls i observant-los no gaire amigablement. "Mireia treu".

Algunes de les capses de blat de moro ja eren seques i al caure a terra o dins la safata o en agafar-ne alguna altre es trencaven una miqueta. En mica en mica van descobrir que es podien desgranar.

 Algunes costava una mica!!! un cop tenien el gra de blat de moro a les mans una de les preguntes era "pot menjar?", "mengem?", "es bo?"... En les estones d'experimentació una de les preguntes que més sorgeix és si és comestible.





 Alguns grans fins i tot quedaven amagats entre els mobles, fèien fressa al caure, a la safata; queien fent petits saltirons...

Un cop van tenir uns quants grans desgranats alguns infants anaven a buscar diferents estris que tenien a l'armari. Amb tot aquest material van fer un munt d'hipòtesis que necessitaven comprovar i tot remenant, remenant... van anar descobrint, buscant, explorant, verificant... a partir de les accions que els hi sorgien i de les que observaven i imitaven dels companys.
 Amb les pinces comprovaven què podien agafar i com es movia el capsot tot treient els grans.

Amb el morter van descobrir que es podia trencar en petits trossets, que queia i sortia amb força, que s'ha de picar fort, que s'escapen...



Vam emplenar pots entre tots, vam necesitar cullerots, embuts, col.ladors, ...



Les hipòtesis de perquè no agafen els capsots podrien ser diverses; podríem pensar que havia quedat desapercebut, que era un material poc atreient, que el desconeixien, que li tenien por.... però el que sí que vam comprobar és la versalitat que tenen els infants en explorar el materials, en aprofundir amb les seves descobertes, en gaudir de les seves troballes i compartir-les amb els demés....

 I a nosaltres ens brinden l'oportunitat d'observar-los, seguir-los, viure amb ells les seves descobertes, i aprendre amb ells el gust d'aprendre jugant.





Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada