C/ escoles s/n de LLERS , b7009989@xtec.cat tel: 972528965

divendres, 15 de juliol del 2016

La petita literatura

Els contes ens aporten grans sorpreses i ajuden a enriquir el món imaginari dels nostres infants. Els ajuden a guanyar vocabulari, a estructurar històries, a visualitzar móns, a entendre conceptes.. a ... bé podria dir un munt de virtuts sobre els contes i la literatura en general. 



Aquest estiu hem disposat una caixa -conte. És una caixa on troben alguns objectes que els permeten explicar el conte de la Geganta Marcelina. Aquest conte, any rere any, ha format part de l'imaginari de l'escola. Mai ha tingut un suport de conte sinó sempre ha sigut explicat a partir dels objectes de la caixa. El fet que després deixem que els infants puguin jugar amb els diferents objectes es donen situacions com aquesta. On Una de les companyes explicava el conte amb la col.laboració dels altres. 


Una nena feia de geganta Marcelina, un altre la picava amb l'abella... i així els infants tots sols van anar representant la història. El moment més entranyable és quan riuen i canten la cançó de la geganta Marcelina. 

Tots saben la història. És una història compartida. Per això creiem que la poden gaudir tant entre ells. Per aquest motiu també es poden regular entre ells, saben què passarà, com van els tempos, quins personatges fan cada intervenció. I creiem que per això ens demanen que l'expliquem. Perquè la volen dominar, la volen reproduir, la volen compartir, la volen representar. 


 fins  i tot la més petita de la casa comença a iniciar-se en el conte de la Marcelina. 


Altres moments també sorgeixen amb el titellaire. On a partir de petits esquetxos on sorgeixen algunes titelles o els infants mateixos, poden compartir intercanvis narratius. s'observen entre ells mateixos i després s'imiten. Fent cada vegada històries més complexes. 

   i Anar-les passant entre infants. Entre les criatures s'observen i sorgeixen espurnes de creativitat que es van reproduint a mesura que se les fan seves. 

 

Diferents espais determinen les intereccions dels infants amb les propostes que els hi oferim. El titellaire a fora el jardí els hi entusiasme a més diversitat de infants. Possibilitem així que tots se sentin atrets per aquestes històries!! fent nosaltres de grans espectadors; escoltant i observant què ens expliquen.




 
 quan se els fan seves, poden explicar-les als altres. Per aquesta raó no tenim por a repetir, tornar a explicar, revisar, tornar a mirar, reexplicar, .... els contes. Perquè per ells és un món a descobrir i com més se'l miren i l'observen més el poden entendre. Aquells conceptes que parla el conte normalment nosaltres no els fem servir, o no els expliquem tant bé. Per tant utilitzem contes i anem a la biblioteca a remenar!!!






Per tant no només el sofà és subjecte de poder estar llegint un conte. Sinó que altres espais es poden acondicionar per tal de rebre aquesta espurna de fantasia. Ara a l'estiu, el jardí pot ser un bon lloc per descobrir imatges i contes. Però quan anem d'excursió tots junts també ens podem emportar els contes i explicar-los. 


 l'ombra de l'ós, un conte que l'hem rescatat de fa temps, el tenim ja amb fotocòpies !! i moltes vegades ens el demanen. O explicar la caputxeta vermella sota una gran pineda pot ser molt interessant. 




Gaudiu i engresqueu-vos a mirar contes

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada